Szukasz pomysłu jak dodać odrobinę egzotyki do swoich codziennych potraw? A może jesteś świadomym konsumentem i zastanawiasz się, jaka przyprawa ma najwięcej właściwości odżywczych. Jeżeli jeszcze nie słyszałeś o kurkumie – koniecznie przeczytaj poniższy artykuł. Opiszemy w nim cenne dla zdrowia składniki tej egzotycznej przyprawy oraz wymienimy kilka pomysłów na jej zastosowanie.

Co to jest kurkuma?

Warto zaznaczyć, że kurkuma jest przyprawą pochodzącą z Indii gdzie jest jedną z najpopularniejszych przypraw, obowiązkowo dodawaną do większości dań. Uzyskuje się ją z korzenia rośliny o nazwie ostryż. Nadaje potrawą charakterystyczną żółtą barwę, dlatego najczęściej można ją spotkać w kuchni azjatyckiej.

Pierwsze odnotowane zastosowanie kurkumy jako przyprawy miało miejsce już w 600 roku p.n.e. Gdy w 700 roku p.n.e. dotarła do Chin, wielu chińskich medyków zaczęło badać i doceniać jej dobroczynne działanie dla ludzkiego organizmu. Ówcześnie stosowana była do leczenia takich dolegliwości jak:

  • łagodzenie bóli menstruacyjnych,
  • terapia chorób pasożytniczych,
  • wszelkie schorzenia układu pokarmowego.

Właściwości prozdrowotne kurkumy

Kurkuminoidy, czyli silne związki lecznicze stanowią podstawę składu kurkumy. Najważniejszym jest kurkumina, czyli silny utleniacz, który ma właściwości przeciwzapalne. Kurkumina jest jednak słabo wchłaniana. Równocześnie należy przyjmować piperynę (występującą np. w pieprzu), która zwiększa wchłanianie kurkuminy do krwioobiegu aż o 2000 procent.

Do dobroczynnych właściwości kurkumy można współcześnie zaliczyć jej wpływ na ludzki mózg. Naukowcy potwierdzają, że zawarte w tej przyprawie substancje takie jak tumeron i BDMC są odpowiedzialne za pobudzenie komórek mózgowych, a wskutek tego wspierają zatrzymanie zmian w korze mózgowej wywołanych przez udar, Alzheimera, depresję czy zaburzenia osobowości.

Dodatkowo, kurkuma jest zalecana podczas profilaktyki i terapii nowotworowej wielu narządów: skóry, płuc, jamy ustnej, jelit, szyjki macicy i wielu, wielu innych.

Kurkuma działa pozytywnie również w przypadku:

  • infekcji na tle wirusowym, bakteryjnym i grzybiczym,
  • jaskry, zapalenia spojówek czy zespołu suchego oka (badania jeszcze nie zostały ukończone i nie ma 100% wyników potwierdzających),
  • cukrzycy – obniża poziom cukru i cholesterolu we krwi
  • gojenia ran i stanów zapalnych (póki co odnotowano takie przypadki na zwierzętach).

Kurkuma – zastosowanie w kuchni

Jak już wcześniej wspominaliśmy, kurkuma kojarzy się głównie z kuchnią azjatycką. Ma charakterystyczny i wyrazisty smak a dodatkowo pełni funkcje konserwujące. Ale ostatnimi czasy znajduje swoje zastosowanie również w innych przepisach, stanowiąc ich niekiedy nieodłączny składnik. Warto rozważyć wprowadzenie kurkumy do swojej codziennej diety.

kurkuma

Kurkuma – przyprawa do jakich potraw?

Najczęściej barwi się nią na żółto ryż czy musztardę czy złote mleko. Kurkumę można dodawać do płatków śniadaniowych lub owsianki. Niekiedy stosuje się ją jako barwnik w cieście na pierogi, słonych lub słodkich wypieków czy właśnie – przyprawa dań kuchni orientalnych. W codziennej diecie można dodać odrobinę kurkumy do herbaty, pamiętajmy jednak, żeby nie przesadzić z nadmiarem jej w naszej diecie!

Kurkuma – do czego dodawać i jak jeść?

Kurkuma dodawana w dużych ilościach nadaje daniu bardzo wyrazisty aromat. Jeżeli szukasz niekonwencjonalnych rozwiązań, wymieszaj ją z pieprzem lub papryką. (Tak jak wspominaliśmy wyżej, samej kurkumy organizm ludzki nie przyswoi). Możesz rozpuścić ją również w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym lub podać z siemieniem lnianym. W ten sposób zyskasz pełnowartościowy posiłek i umożliwisz organizmowi wchłanianie wartości odżywczych znajdujących się w tej indyjskiej przyprawie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here